Всі новини

Інструмент «Контроль засідань»

Незважаючи на поширення інтернету та документів у онлайн-доступі, найкращим засобом контролю за місцевою владою є особистий контроль та особиста участь. Щоб охопити всі засідання та всі робочі групи всіх органів, депутату слід активно залучати помічників та створити команду. Тоді депутат зможе бути всюди одночасно, навіть якщо паралельно відбу­вається кілька засідань в один і той самий час.
Для цього громадяни мають право вільно відвідувати всі засідання місцевої влади. Зокрема п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» ще в 2011 р. відкрив доступ до засідань усіх органів влади. Право вільно відвідувати сесії, комісії, президії, виконкоми, комісії виконкомів тощо — це конституційне право громадян на інформацію. Зокрема, право на публічну інформацію. Кожен громадянин має право вільно прийти на засідання ради, виконавчого комітету, колегії, комісії, сесію тощо. На президії в районні та обласні ради також вільний вхід.
Ще більше прав має депутат, як-от право на виступ, внесення питання в порядок денний, дорадчий голос, внесення проекту рішення, право на запитання, на подання довідки, на дебати тощо. Радимо такі ж самі права надати помічникам-консультантам депутата місцевої ради.
Станом на сьогодні жоден закон не дає підстав провести закрите засі­дання сесії, комісії, виконкому, президії місцевої влади. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» дає можливість місцевій раді тільки встановити процедуру відвідування, зокрема правила поведінки, спосіб отримання слова тощо, але місцева рада не може обмежити право відві­дувати засідання, обмежити місцями, вимогою про завчасне повідомлення тощо.
До того ж усі мають право не тільки вільно відвідувати засідання, але й записувати все, що відбувається. У нас є відеокамери, мобільні телефони з камерами, фотоапарати і т. д. Ми можемо фотографувати, записувати все, що бачимо навколо. Усюди, куди нам вдалося потрапити (в примі­щення, кабінет, залу, коридор, подвір’я тощо), можна знімати, бо ми в публіч­ному місці, а діяльність усього місцевого самоврядування проходить відкрито та публічно. Захисту підлягають виключно персональні дані, але самі засідання та заходи, на яких обговорюються ті ж самі персональні дані, є відкритими. Знімати можна всюди, де ви перебуваєте під час засі­дань, виступів, демонстрації документів: у холах, кабінетах, якщо ви туди завітали, навіть у коридорах.
Акти, які забороняють зйомку, — застарілі, а якщо вони чинні до цього часу, то їх слід скасувати. Будь-які обмеження на зйомку під час засідань місцевої влади, відвідування її тощо є перешкоджанням у діяльності та в отриманні інформації.
До речі, прогресивні ради записують себе самі. Крім того, багато місцевих рад ведуть відеоархіви власних засідань, інколи навіть не з однієї, а з кількох камер. Відеоархіви, які створюють місцеві влади, не тільки сприяють прозо­рості, але й захищають місцевих чиновників від «бєспрєдєла» правоохо­ронців, які, наприклад, можуть підкинути хабар.
Місцеві ради у своїх регламентах та положеннях визначають процедури підготовки, обговорення та прийняття рішень сесією чи виконавчим комі­тетом. Важливо слідкувати за дотриманням процедур у роботі органів місцевого самоврядування, і якщо такі процедури порушені, то подавати позов до адміністративного суду. Такі практики, як потреба завчасного звернення для відвідування пленарних засідань ради, фізичне перешкод­жання доступу працівниками поліції чи працівниками комунальних підпри­ємств, визначення лише певної кількості громадян, які можуть потрапити в зал засідань, чи проведення закритих засідань, — усі вони є грубим пору­шенням права.
Протоколи сесій ради та засідань постійних депутатських комісій повинні бути оприлюднені на вебсайті ради. Перечитуючи ці офіційні документи, ви можете аналізувати хід засідань. Також важливо мати можливість читати висновки та рекомендації постійних депутатських комісій, для того щоб розуміти попередню позицію депутатських фракцій та окремих депу­татів щодо питань порядку денного.
У випадку відсутності оприлюднених протоколів сесій, засідань, комісій слід притягувати винних до відповідальності. А якщо протоколи оприлюд­нені, їх слід аналізувати та дивитися, хто і за що голосує. По-перше, голо­сування в раді стали поіменними, а по-друге — запроваджено поняття «конфлікту інтересів». Тільки громада може перевірити, як голосують особи, що мали право голосу: в інтересах громади чи у власних.