Децентралізація

Модуль 10. Здійснення процедур державних закупівель в об’єднаній територіальній громаді

Законодавство наведене у Модулі станом на 18.11.2019 року.

УВАГА! Нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі» відбудеться 19.04.2020 року.

Усі закупівлі об’єднаної територіальної громади (ОТГ) мають проводитись в межах схваленого плану закупівель та бюджету, і відповідно, своєчасно необхідно вносити зміни до плану закупівель.

Розрізняють такі види закупівель:

Допорогові закупівлі – звичайні закупівельники від 50 000 грн. до 200 000 грн. та до 1,5 млн. грн. для робіт. Закупівельники – монополісти від 50 000 грн. до 1 000 000 грн. або 5 000 000 грн. для робіт.

Надпорогові закупівлі – звичайні закупівельники від 200 000 грн. до 133 000 євро та від 1,5 мнл. грн.  до 5 150 000 євро – для робіт. Закупівельники – монополісти від 1 000 000 грн. до 133 000 євро. Від 5 000 000 грн. до 5 150 00 євро – для робіт.

За проведення допорогових закупівель може відповідати структурний підрозділ або співробітник, якого призначили відповідальним. Механізм проведення допорогових закупівель визначається в порядку, який затверджується всередині підприємства / установи, яка проводить закупівлі.

За проведення надпорогових закупівель може відповідати тендерний комітет, уповноважена особа або центральна закупівельна організація.

Щодо плану закупівель:

У плані закупівель має бути відображено все, що громада планує купувати, тобто всі закупівлі вартістю від 1 копійки.

Форма плану затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (МЕРТ) № 490 від 22.03.2016 «Про затвердження форм документів у  сфері публічних закупівель».

Для того, щоб мати можливість здійснювати закупівлі, необхідно попередньо сформувати план закупівель.

Згідно зі статтею 4 Закону України «Про публічні закупівлі» всі закупівлі мають відбуватися відповідно до плану закупівель. При цьому Замовнику необхідно завантажити план закупівель на сайт Уповноваженого органу протягом 5 днів з моменту затвердження.

Допорогові закупівлі:

Проведення допорогових закупівель регулюється Законом України “Про публічні закупівлі” та регламентується Порядком здійснення допорогових закупівель. Допорогові закупівлі можуть проходити за конкурентною процедурою або за процедурою звітування. Закупівля вартістю до 200 тис. грн. для товарів і послуг та до 1,5 млн. грн. для робіт вважається допороговою. Для Замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, допороговими є закупівлі до 1 млн. грн. та 5 млн. грн відповідно. Ці сфери перераховані в абз. четвертому п. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі».  На допорогову закупівлю не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» щодо пакету документів і  термінів проведення процедури закупівлі. Однак, таку закупівлю можуть регламентувати рішення і розпорядження місцевих органів влади на основі правил, прописаних в “Порядку проведення допорогових закупівель ДП «Прозорро», які регламентовані інструкцією «Про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах 2 і 3 частини 1 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» .

ОГОЛОШЕННЯ ЗАКУПІВЛІ

Для проведення допорогових закупівель необхідно:

  1. Увійти в особистий кабінет на майданчику, на якому було прийнято рішення оголошувати торги.
  2. Створити закупівлю, заповнивши всі обов’язкові поля, а саме: ƒнайменування та детальний опис предмета закупівлі; ƒкод товару / послуги згідно класифікаторів CPV і ДКПП; ƒ кількість товару, що купується, послуг, робіт; дату початку і закінчення періоду уточнень; дату закінчення періоду подачі пропозицій; термін постачання; крок зниження ціни в аукціоні (0,5—3% від очікуваної вартості); адресу поставки.
  3. Прикріпити всі супровідні документи (проект договору, технічні вимоги та інші документи на розсуд Замовника).

ПРИНЦИП ДОПОРОГОВИХ ЗАКУПІВЕЛЬ:

Частиною 1 статті 2 ЗУ «Про публічні закупівлі» визначено, що під час здійснення закупівель, вартість яких є меншою запорогові значення (200 тис.грн. під час закупівлі товарів та послуг та 1,5 млн.грн під час закупівлі робіт) замовник повинен дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель, а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; ƒзапобігання корупційним діям і зловживанням.

Нормативно – правова база допорогових закупівель:

1.Абз. 4, 5 статті 2 Закону України від 25.12.2015 № 922 “Про публічні закупівлі”.

  1. Наказ ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 «Про затвердження Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини першої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі»
  2. Наказ ДП «Прозорро» від 20.03.2019 № 11 «Про внесення змін до Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини першої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі»
  3. Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 30.09.2016 № 3302—06/31462—06 «Щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою вартісних меж, встановлених абзацами другим і третім частини першої статті 2 Закону».

Для здійснення допорогової закупівлі достатньо одного Учасника. Якщо до участі у закупівлі подано одну пропозицію, після завершення періоду подання пропозицій закупівля переходить на етап кваліфікації (без аукціону).

Аукціон — це один з етапів закупівлі в системі ProZorro. Механізм його проведення однаковий для всіх процедур. Аукціон проходить в режимі редукціону, де кожен учасник може три рази знизити ціну своєї пропозиції.

Кваліфікація учасників. Визначення переможця закупівель:

Пропозиції та документи Учасників, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, відкриваються системою автоматично після завершення аукціону. Замовник здійснює оцінку пропозицій, починаючи з найменшої, і перевіряє документи учасника на відповідність раніше зазначеним кваліфікаційним і технічним вимогам. ƒУ разі невідповідності пропозиції Учасника умовам закупівлі Замовник його відхиляє (дискваліфікує) і переходить до оцінки наступної, економічно найбільш вигідної пропозиції.

Дискваліфікація можлива в наступних випадках: невиконання Учасником хоча б однієї з кваліфікаційних та технічних вимог, зазначених в умовах закупівлі; переможець відмовився від підписання договору.

ПІДПИСАННЯ ДОГОВОРУ: Громада може прикріпити договір не раніше, ніж через 2 робочі дні після визначення переможця. Сума в договорі не може перевищувати ціни пропозиції Переможця торгів, яку він запропонував в останньому раунді аукціону.

ЗАВЕРШЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ Закупівлю необхідно завершити (або скасувати) протягом 30 днів після завершення терміну подання пропозицій. Завершенням закупівлі вважається завантаження в систему скан-копії підписаного договору про постачання з переможцем торгів. Сума в договорі не може перевищувати пропозицію, заявлену переможцем за підсумками аукціону. Після завантаження договору необхідно вказати в системі, що угода завершена.

Надпорогові закупівлі:

Надпороговими є закупівлі, сума яких за підсумками року за одним предметом закупівлі перевищує 200 тис. грн. на товари і послуги та 1,5 млн. грн. на роботи.

Для Замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, надпороговими вважаються закупівлі на суму від 1 млн. грн. і 5 млн. грн. в рік відповідно. Ці сфери перераховані в абз. 4-му п. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі». Існує три процедури надпорогових закупівель: відкриті торги, конкурентний діалог і переговорна процедура.

ВІДКРИТІ ТОРГИ Основна процедура закупівель, яку повинен використовувати Замовник. Процедура відкритих торгів проводиться з використанням системи ProZorro.

КОНКУРЕНТНИЙ ДІАЛОГ Двоетапні торги, які проводяться в разі, якщо Замовник не може самостійно визначити технічні або якісні характеристики послуги. Обидва етапи цієї процедури проводяться з використанням системи ProZorro.

ПЕРЕГОВОРНА ПРОЦЕДУРА Може використовуватися в якості винятку, за наявності відповідних підстав. Замовник обирає постачальника в результаті переговорів, а в систему ProZorro завантажується повідомлення про намір укласти договір.

Особливу увагу слід звернути на тендерну документацію:

ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ — це, по суті, інструкція, на підставі якої учасники будуть готувати свої пропозиції. У ній прописуються кваліфікаційні критерії учасників, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, прикріплюється проект договору, зазначаються критерії та методики оцінки тендерних пропозицій, інформація про мову, валюту тощо. Детальний перелік інформації, що повинна містити ТД, наведений в статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»

Склад тендерної документації можна поділити на 4 частини: ƒ технічні вимоги до предмета закупівлі; ƒ

кваліфікаційні вимоги до Учасників; ƒ

проект договору; ƒ

інші вимоги.

Слід звернути увагу також  на строки публікацій, які залежать від обраної процедури:

ƒвідкриті торги — за 15 днів до розкриття (30 днів для “європейських порогів”); ƒ

конкурентний діалог: 1-й етап — 30 днів, 2-й етап — 15 або 30 днів; ƒ

для переговорної процедури ТД не публікується.

відкриті торги від 200 тис. грн на товари і послуги, від 1,5 млн. грн на роботи

ПІДГОТОВКА

  1. Передбачити закупівлю в річному плані закупівель.
  2. Підготувати тендерну документацію (відповідно до приблизної тендерної документації, затвердженої МЕРТ і відповідно до вимог Закону).

Надпорогова закупівля вважається такою, що відбулася, якщо на торги подали пропозиції не менше 2-х постачальників.

Початком процедури закупівлі є публікація оголошення через електронний майданчик. Оголошення в обов’язковому порядку має включати наступні блоки:

1.Очікувана вартість із зазначенням інформації про включення ПДВ (у разі включення)

2.Термін або графік поставки товарів, виконання робіт, надання послуг

3.Найменування і  місцезнаходження замовника

4.Кінцевий термін подання тендерних пропозицій

  1. Назва предмету закупівлі

6.Розмір, вид і умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати)

  1. Кількість і місце поставки товарів / обсяг і місце виконання робіт або надання послуг

8.Мінімальний крок зниження ціни під час аукціону

При оголошенні закупівлі необхідно завантажити в систему: ƒ ПРОЕКТ ДОГОВОРУ ƒта ТЕХНІЧНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ. Період подання пропозицій має становити не менше 15 днів.

Аукціон проходить аналогічно допороговим закупівлям.

ОЦІНКА ПРОПОЗИЦІЙ УЧАСНИКІВ

Тендерні пропозиції і пакети документів Учасників відкриваються системою автоматично після завершення аукціону. Замовник здійснює оцінку тендерних пропозицій, базуючись на відповідність умовам ТД, починаючи з найменшої запропонованої / наведеної ціни. Термін розгляду пропозиції становить не більше 5 робочих днів (на розгляд однієї пропозиції) і може бути аргументовано подовжений до 20 робочих днів, з публікацією повідомлення про це в електронній системі. Замовник відхиляє тендерну пропозицію і переходить до оцінки наступної, економічно найбільш вигідної пропозиції в разі наявності хоча б однієї з підстав, перелічених у статті 17 ЗУ “Про публічні закупівлі”, або у разі невідповідності документів учасника умовам ТД.

ВИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕМОЖЦЯ

Переможець торгів — це тендерна пропозиція, яке має найменшу ціну і відповідає всім вимогам Замовника. У день визначення переможця Замовник приймає рішення про намір укласти договір і зазначає це в системі. Система автоматично відправляє повідомлення з інформацією про переможця торгів всім Учасникам. Замовник укладає договір не раніше, ніж через 10 днів з дня опублікування повідомлення про намір укласти договір, але не пізніше 20 днів з дня прийняття цього рішення. Якщо Переможець торгів відмовився від підписання договору, Замовник розглядає інші пропозиції Учасників на дану закупівлю у порядку їх ранжування системою.

КОНКУРЕНТНИЙ ДІАЛОГ

Підстави:

  1. Неможливо визначити необхідні технічні або якісні характеристики товарів або послуг.
  2. Предметом закупівлі є консультаційні, юридичні послуги, розробка інформаційних систем, програмних продуктів і т. ін.

Проводиться у два етапи:

Передкваліфікація:

1.Оголошення закупівлі та початок прийму пропозицій 2.Поданя пропозицій

3 Завершення прийму пропозицій і розкриття.

4 Розгляд пропозицій

  1. Оцінка запрошення учасників на переговори
  2. Діалог з відібраними учасниками
  3. Формування специфікації закупівлі

Відкриті торги:

  1. Оголошення закупівлі та початок прийму пропозицій + лист запрошення
  2. Подання пропозицій на протязі 15 днів
  3. Завершення прийому пропозицій
  4. Очікування аукціону
  5. Аукціон
  6. Оцінка пропозицій

7.Визначення переможця

  1. Виконання договору

Розгляд та оцінка пропозицій проводиться за процедурою відкритих торгів.

Замовник укладає договір про закупівлю з переможцем торгів.

ПЕРЕГОВОРНА ПРОЦЕДУРА

Переговорна процедура закупівлі використовується Замовником як виняток. Замовник укладає договір про закупівлю з Учасником після проведення переговорів з одним або декількома претендентами.

ОСОБЛИВОСТІ:

під час проведення переговорної процедури закупівлі не проводиться аукціон;

переговорна процедура не передбачає публікацію в Системі ТД;

строки проведення цієї процедури є мінімальними і можуть складати 11 днів (6 днів за певних умов); ƒ

Замовник використовує переговорну процедуру як виняток і лише за наявності та при документальному підтвердженні однієї з підстав, що перераховані в частині 2 статті 35 Закону України «Про публічні закупівлі».

ПІДСТАВИ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ ПРОЦЕДУРИ:

відсутність конкуренції на ринку (наприклад, комунальні послуги);

термінова необхідність (надзвичайні ситуації, гуманітарна допомога іншим державам);

авторське право;

2 відмінені процедури закупівлі через подання пропозицій менше ніж від 2-х учасників (2 скасування мають відбутися згідно до ЗУ “Про публічні закупівлі“);

несумісність товару послуги від іншого Постачальника;

закупівля робіт за умови, що сума договору становить не більше 50% від суми основного договору

Нормативно – правова база:

1.Стаття 35 Закону України від 25.12.2015 № 922 “Про публічні закупівлі”.

2.Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 22.11.2016 № 3302—06/37709—06 «Щодо застосування переговорної процедури».

3.Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 15.07.2016 № 3302—06/21890—07 «Щодо застосування переговорної процедури закупівлі у разі, якщо замовником було двічі відмінено тендер; щодо використання електронної системи закупівель суб’єктами, які не є замовниками у розумінні Закону; щодо оприлюднення звіту про укладені договори».

Питання до модуля